Tandartsen constateren slechter gebit door mondkapjes en extra snoepen.

Tandartsen

Merk je dat je gebit achteruit is gegaan tijdens de lockdown? Voor vele mensen een beangstigende realiteit. Gedurende de lockdown hebben mensen meer gesnoept en minder voor hun gebit gezorgd. Voornamelijk omdat ze te bang waren om langs de tandarts te gaan. Hierdoor hebben mensen gedurende de lockdown langer gewacht om een afspraak te maken bij de tandarts of  zelfs afspraken over geslagen. Nu dat de coronacijfers dalen en de vaccinatiegraad toeneemt, hebben tandartsen het weer extra druk.

Mondkapjes

Het dagelijks dragen van mondkapjes zorgt ervoor dat het gebit slechter wordt. Dit komt omdat je je eigen uitgeademde gifgassen constant terug inademt en dat heeft effect op je mond. Volgens de tandarts maakt het niet uit wat voor soort mondkapje je draagt, alle mondkapjes ventileren namelijk slecht. Dit heeft effect op je mond. Tandartsen zien dan ook steeds meer geïrriteerd en bloedend tandvlees voorbij komen.

Meerdere factoren

Het zijn niet alleen de mondkapjes die ervoor zorgen dat het gebit slechter wordt. Er spelen meerdere factoren op de achtergrond. De tandartsen merken dat men bang is om besmet te worden met de corona virus. Mensen bellen hierdoor af en wachten liever tot ze gevaccineerd zijn. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat er acute tand problemen ontstaan en dat mensen steeds meer pijnklachten ervaren. Daar maken tandartsen zich zorgen over, mondzorg is namelijk belangrijk.

Lockdown versoepeld

Nu dat de coronacijfers dalen en de lockdown versoepeld wordt durven mensen weer langs de tandarts te gaan. Tandartsen zien dan ook dat de agenda’s steeds voller raken. Sinds de agenda’s steeds voller en voller raken zijn tandartsen  meer gaan werken om de wachtlijst bij te kunnen houden. Vele mensen zijn al een jaar niet bij de tandarts geweest, of misschien langer zelfs. Tandartsen zien dus meer gebitsproblemen voorbij komen. In het AD laat de Utrechtse tandarts het volgende weten: ”Het is te merken in de mond dat mensen meer spanning hebben, dit uit zich in bijvoorbeeld knarsen.” Een bezoekje nemen aan de tandarts is dan ook hoog nodig!

Ervaar je problemen met je gebit en denk je er aan om een aanvullende tandartsverzekering aan het eind van het jaar af te sluiten? Op tandartsverzekering vergelijker kun je makkelijk en snel tandartsverzekeringen vergelijken voor de beste dekkingen en premies.

Bron: AD

3.8/5 - (9 stemmen)